Większość silników turbodoładowanych w Fordach współpracuje ze sprężarkami VNT (variable geometry turbocharger). Istnieją dwie grupy usterek wynikających z ich niewłaściwej pracy, czyli:
- mechaniczne samej turbosprężarki;
- związane ze sterowaniem.
Wstępne określenie przyczyny usterki wymaga wiedzy i sprzętu. To bardzo istotne, bo nie w każdym przypadku niezbędny jest demontaż turbo, jego droga regeneracja, lub kompletna wymiana podzespołu. Problem może być też wynikiem nieprawidłowego sterowania pracą turbosprężarki.
Tylko postawienie właściwej diagnozy przyczyny powstania awarii turbosprężarki umożliwia jej skuteczne wyeliminowanie. Inaczej bowiem wymiana lub regeneracja nie przyniesie zakładanych efektów albo będą one krótkotrwałe. Problemy pojawią się ponownie, i to nawet po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów.
Jakie są objawy usterek turbosprężarki VNT:
- spadek mocy;
- zwiększone zużycie paliwa;
- nadmierne dymienie (auta bez DPF);
- gwizd przy wciskaniu pedału gazu;
- kontrolka check engine (zazwyczaj przy usterkach sterowania).
Typowym objawem całkowitego uszkodzenia turbo jest chmura jasnego dymu za samochodem. Wówczas dalsza jazda może doprowadzić do poważnej awarii silnika.
Jeśli Twój Ford wykazuje jeden z wyżej wymienionych objawów, zgłoś się do nas możliwie jak najszybciej. Chętnie pomożemy Ci w usunięciu ich przyczyny i skutków.